werkbezoek-stedenband-zoetermeer-jinotega-2013.reismee.nl

woensdag 10 april

Woensdag, 10 april 2013.

Het werkbezoek loopt langzamerhand ten einde. Vanochtend was in tegenstelling tot andere dagen de gehele delegatie compleet. Er werden diverse kleine bedrijfjes bezocht, zoals een kruidenierswinkeltje, een souvenirwinkeltje, een internetcafé, een klein hotel en een naaiatelier. Het gemeenschappelijke was dat al deze bedrijfjes een microkrediet hadden ontvangen. De eigenaren lieten zien wat zij met het microkrediet gedaan hadden en hoe de ontwikkelingen zijn. Naast een relatief kleine lening tegen een zeer geringe rente worden de eigenaren van het bedrijfje ook gecoacht in het ondernemerschap.

Hoe de ontwikkelingen zullen zijn op langere termijn zal moeten worden afgewacht, maar een ieder geval kan wel gezegd worden dat er een begin is gemaakt en dat de kleine ondernemers enorm gemotiveerd zijn om er iets goeds van te maken.

Na de bezoeken kregen we een lunch aangeboden. Na de lunch werd van vertegenwoordigers van diverse instanties afscheid genomen. Tevens gingen de ondernemers en de vertegenwoordigers van de gemeente Zoetermeer en van de Stichting Vrienden terug met de bus naar Managua. Morgen zal daar een meeting zijn waar alle vertegenwoordigers van de diverse Stedenbanden elkaar ontmoeten. Zij zullen ervaringen uitwisselen en aangeven welke afspraken er verdere gemaakt zijn.

Werner Kasten, Marina en Marik Bal zijn achtergebleven in Jinotega. Morgen wordt nog in het rurale gebeid van Jinotega naar het dorpje La Fundadora afgereisd. Dit plaatsje ligt in een nogal onherbergzaam gebied. De bedoeling is dat we een schooltje gaan bezoeken waar ook technisch onderwijs gegeven wordt. Tevens zullen we onderzoeken en bespreken op welke wijze dit schooltje geholpen kan worden om het technisch onderwijs op poten te zetten.

's Middags hebben we onder leiding van Alvaro, onze steun en toeverlaat het plaatsje . San Rafael del Norte bezocht. Dit was meer dan bijzonder. Niet zoals we gewend zijn overal naar toe met speciaal vervoer, maar gewoon zoals alle Nicaraguanen met de bus, zo'n oude Amerikaanse schoolbus in vele, vele kleuren. Niet alleen de bus had veel kleuren, de reis was even kleurrijk als ook bijzonder. Het duurde enige tijd voor we vertrokken. Handelaren, zeker een stuk of 15 liepen de bus door om allerhande etenswaar en drinken te verkopen. Bovenop het dak werd van alles en nog wat opgestapeld. Maar toch, na enige tijd vertrokken we, althans dat dachten we. Na vijf minuten een stop. De reden: de banden moesten nog even opgepompt worden. Na circa anderhalf uur hobbelen over 20 kilometer, kwamen we in San Rafael.

Het grote verschil met Jinotega: de stad is vele malen kleiner, maar netter en behoorlijk rijker. Dit is te zien aan de inwoners, kleding e.d., maar zeer zeker ook aan de huizen. Nauwelijks waren er houten hutjes te zien. Het is de geboortestad van Sandino, de vrijheidsstrijder. In de omgeving is veel gevochten tijdens de burgeroorlog.

Heel mooi was de kathedraal, wel nieuw de oude is in de oorlog verwoest. Ook was er op een heuvel een soort bedevaartcentrum. Het betreft een pater die in voorgaande jaren heel veel voor de plaatselijk bevolking heeft betekend.

Na dit bezoek met de bus terug naar Jinotega. Dit overigens op de zelfde manier, een voordeel was, de bus was nu niet overvol.

Morgen al weer vroeg op om de reis te aanvaarden nar La Fundadora. Na dit bezoek gaan we terug naar Managua en zullen ons weer aansluiten bij de delegatie.

Marik Bal